پرش به محتوا
خانه » ترانه » هر وقت که آلبوم تازه ابی منتشر می‌شد

هر وقت که آلبوم تازه ابی منتشر می‌شد

عصر عصر والیوم بود و فلسفه بود و ساندویچ دل و جگر… دورانِ نوارهای کاست 60 دقیقه‌ای بود و اگر کمی مدرن‌تر بودیم می‌شد نوار کاست دو لبه داشته باشیم. مطلقا چیزی به نام اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و… وجود نداشتند. دنیای اخبار به دنیای نویزهای رادیو و تلویزیون محدود می‌شد. اگر عاشق و دلباخته‌ی صدای فلان خواننده بودید (آنهم مثل منی که در شهر کوچکی زندگی می‌کردم) باید به دنبال آلبوم جدید فلان خواننده کمی محاسبه و حساب و کتاب می‌کردید. حساب می‌کردید که از آلبوم قبلی‌اش چقدر گذشته و امسال نوروز احتمال آلبوم جدید دادن او چه‌قدر است؟! باید صبر می‌کردید. دندان روی جگرِ خسته می‌گذاشتید تا بلکه آن خواننده آلبوم خودش را ضبط و در امریکا منتشر کند. آن‌‌وقت یک نسخه از نوار کاست آلبوم راهِ درازِ دریایی و هوایی را از امریکا تا شهر معتبری از ایران بپیماید و همان نسخه‌ی بخت‌برگشته (البته بدون حق کپی رایت) به صدها و هزارها نسخه‌ی کاست دیگر تبدیل شود و در سراسر ایران پخش شود.

در نظر داشته باشید که اکثر نسخه‌های کاست آن‌دوران معمولا از یک نسخه‌ی کاست مادر کپی می‌شدند. بنابراین اکر کاستی دچار جویدگی یا خرابی بود، همان خرابی و جویدگی در تک تک کاست‌های کپی شده تکرار می‌شد. این اشکال حتی بعدها با روی کار آمدن سی‌دی هم وجود داشت.

برای مثال در آرشیو موزیک خودتان به سراغ آلبوم «خلیج» ابی بروید و همین ترانه‌ی «خلیج» را پخش کنید. احتمالا نسخه‌ی موجود در آرشیو شما هم در زمان 1:36 و همان حوالی دچار پرش و نویز است.

فایل زیر نسخه‌ی دارای نویز ترانه‌ی خلیج با صدای ابی است. به زمان پخش 1:36 دقت کنید.

 

فایل زیر نسخه‌ی بدون نویز ترانه‌ی خلیج با صدای ابی است. به زمان پخش 1:36 دقت کنید.

 


آلبوم جدید ابی!!

من برای شنیدن نسخه‌ی بدون نویز این ترانه چیزی در حدود 20 سال صبر کردم! تکنولوژی و امکانات مدرن دنیا با من قد کشیدند. نوارهای کاست 60 دقیقه‌ای، نوارهای VHS، سی‌دی‌ها، دی‌وی‌دی‌ها همه رفتند و ترانه‌ی به معنای واقعی کلمه «دیجیتالی» از راه رسید. آن‌وقت کپی‌های مختلف از سی‌دی‌های اصلی آلبوم یا نسخه‌ی دیجیتالی با کیفیت آن از طریق کمپانی‌ها منتشر شد و سرانجام نسخه‌ی با کیفیت‌تری از آنچه بود به دستم رسید.

بگذریم!

آن‌زمان شاید 16-17 ساله بودم. عاشق و دلباخته‌ی صدای ابی! چیزی در صدای ابی وجود داشت که منرا آرام می‌کرد. باید از او بیشتر می‌شنیدم. بیشتر او را می‌شنیدم و همه جا را برای یافتن نسخه‌های مختلف کاست‌های او جستجو می‌کردم. به هر دوست و آشنا و غریبه‌ای التماس می‌کردم تا شاید بتوانم کاستش را برای یکی دو روز امانت بگیرم و در همان فرصت دنبال مغازه‌ای برای کپی کردن کاست بگردم و کاست خودم را کپی کنم.

ترانه‌ها «دیریاب» بودند. سخت به دست می‌آمدند و آنچه به دست می‌آمد صراحتاً «ارزش» داشت. آلبوم‌ها رنگ پریده و گم در گم بودند. هرکس می‌توانست نسخه‌ی گلچین ترانه‌های خودش را از فلان خواننده داشته باشد. و گاهی چیزهای ناشنیده دیگران به عنوان آلبوم جدید معرفی می‌شد.

بازار خواننده‌های وطنی و کوپنی صداتقلید کن داغ داغ بود. یادم هست خیلی‌ها آمدند، یکی دو ترانه خواندند. ریش و پشم‌شان را شبیه فلان خواننده درآوردند، مدل موی آنها را کپی کردند. صدایشان را از توی حلق بیرون دادند تا شاید شبیه داریوش و ابی و سیاوش قمیشی شوند و با همین یکی دو ترانه در فراموشی کامل غرق شدند. از آن جماعت بدل‌خوان فقط یکی دو خواننده مثل خشایار اعتمادی و قاسم افشار و… باقی مانند که هنوز دست و پا زنان راهِ قبلی را (اگرچه حالا بدون ریش و سبیل) ادامه می‌دهند.

حوالی انتشار آلبوم «طلوع کن» ابی بود. اینرا از رادیو شنیده بودم. برنامه رادیویی عصر جمعه با بهزاد بلور. ابی خندید و با قاه قاه گفت که انشاالله به زودی منتشر می‌شود. حالا باید کدام کانال رادیویی را برای شنیدن مصاحبه‌ی تازه‌ای از او و شنیدن انتشار خبر آلبوم جدیدش جستجو می‌کردم؟ قطعا در آنزمان در نبودِ «رادیو فردا» که ترانه‌ی روز پخش کند و اینستاگرام و … مطمئن‌ترین راه پرس و جو از نوارکاست‌فروشی‌ها بود.

  • می‌پرسیدم: «آقا! آلبوم جدید ابی اومده؟!»
  • و می‌پرسید: «کاست خام داری؟! یا خودم بذارم؟»

و می‌گفتم و می‌گفتیم خودت بگذار که دست‌کم چیزی که می‌شنویم کمی با کیفیت‌تر باشد!

و یکی دو ساعت در شهر وقت می‌گذراندیم که «نوارفروش» کاستِ مادر را با هزار مدل جاسازی به مکان تکثیرش ببرد و روی نوار نویی آلبوم را کپی کند. بعد که آماده می‌شد چند ثانیه فرصت بود تا آلبوم جدید را از پشت و روی نوار کاست بشنویم و باقی راهِ تا خانه را با همان چند ثانیه کیفور باشیم.

و بالاخره آلبوم جدید ابی منتشر شد

حدودا همین موقع‌ها بود که آلبومی به نام آلبوم جدید ابی دست به دست می‌چرخید. یادم هست دقیقا هر وقت که خبری از انتشار آلبوم ابی بود، این آلبوم وامانده را به جای آلبوم جدید ابی (دانسته یا ندانسته) به ما قالب می‌کردند. بگذریم که هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند آلبوم زیر آلبوم جدید ابی است!

زمان کل پخش این قطعات حدودا 30 دقیقه است. آن‌طرفِ نوار 60 دقیقه‌ای را هم گلچین ابی پر می‌کردند و تمام! آلبوم جدید ابی منتشر می‌شد.

همه‌ی این‌ها را گفتم که برسم به آلبوم پایین! متاسفانه هیچ اطلاعی از خواننده‌ی اصلی آلبوم ندارم. چندین و چند بار به صرافت این افتادم که در اینترنت جست و جویی بکنم و هیچ‌وقت به نام و نشان خواننده‌ی اصلی اینها نرسیدم. اینها بازخوانی یکی دو ترانه از گوگوش هستند و صدا و نوع خواندن ترانه‌ها کم و بیش به صدای اسطوره‌ای ابی شباهت دارد.

چند وقت پیش در پلی لیست 17000 ترانه‌ای خودم (که اتفاقی و شانسی سالهاست هربارچیزی پخش می‌کند) به موزیک زیر رسیدم و شباهت این قطعه با یکی از قطعات آلبوم خواننده‌ی بالا که نامش را «ابی‌نما» می‌گذارم برایم بسیار جالب بود و منرا امیدوارتر کرد که شاید از این خواننده مجهول الهویه‌ی معلوم‌الحال اطلاعات بیشتری به دست بیاورم.

این موزیک مربوط به آلبوم Santana Brothers و قطعه Thoughts است. این آهنگ را بشنوید و با Track شماره 1 از آلبوم ابی‌نما مقایسه کنید.

 

صرفا بخاطر اینکه ممکن است دوستانِ در جستجویی مثل من بر اساس متن آهنگ دنبال خواننده اصلی ابی‌نما باشند متن این ترانه را اینجا اضافه می‌کنم.

زیر فانوس شب تار … شبی سرد و بی‌ستاره
سر به زیر و تن خمیده … یه مسافر، رو به جاده
بی‌هدف، بدون مقصد … پیرهن سفر رو پوشید
رفت و رفت در جستجوی شهر آفتاب رو به خورشید
اون مسافری که با عشق … رفت و رفت دنبال خورشید
همه جا رو گشت و آخر … خورشید رو تو چشم تو دید
منم اون مسافر شب …  که تو چشم تو سفر کرد
واسه حفظ تن خورشید … همه جا سینه سپر کرد
به تن تکیده‌ی من تو بتاب تا جون بگیرم
چشاتو وا کن که عمری‌ست … من به چنگ شب اسیرم

سوال و درخواست آخر

اگر اسم و رسمی از او (ابی‌نما) می‌دانید یا احیانا ترانه‌ی دیگری از او شنیده‌اید با من به اشتراک بگذارید. انتشار هرگونه اطلاعات ریز و درشت و شاید بی‌ارزش از نظر شما ممکن است به نتیجه‌ای رویایی (دست کم برای من) بیانجامد.

* شعری از حسین پناهی‌ست.


کمی خودنمایی

سرانجام عشق به صدای ابی کار دستم داد و همان اوایل که اینترنت در ایران دست و پایی در آورد سایتی برای هواداری ابی راه انداختم که هنوز در آرشیو منجمد شده‌ی اینترنت صفحاتی از آن در دسترس است.

www.ebisongs.com

نسخه مربوط به تاریخ 2004 سایت ترانه‌های ابی را ببینید. (+)

صفحه اصلی و داخلی سایت ترانه‌های ابی در تاریخ آذرماه 1383 (+)

صفحه مربوط به فروش اینترنتی در سال 1383 (+)

نکته‌ی پر افتخارم این‌جاست که در سال 1383 که هنوز هیچ درگاه پرداخت اینترنتی وجود نداشت، زمانی که هنوز امکان خرید اینترنتی، رمز دوم و رمز پویا و فلان و بهمان به وجود نیامده بودند و در واقع اختراع نشده بودند من در همین سایت نسخه‌های جمع‌آوری کرده‌ی ترانه‌های ابی را برای علاقمندانی چون من بر روی سی‌دی کپی می‌کردم و به سراسر ایران ارسال می‌کردم.

حالا هرجور که حساب می‌کنم کارم غیرقانونی بوده است. چه برای اینور آبی‌ها، چه برای آنورآبی‌ها… برای اینطرفی‌ها دلیلش مشخص است. اما برای آن‌طرفی‌ها که در واقع کمپانی‌های تکثیر و فروش سی‌دی هستند کار من در یک جامعه‌ی آزاد نقض قانون کپی رایت به حساب می‌آید. اما بالاخره زندگی در ایران و نبودِ قانون کپی‌رایت باعث و بانی چنین جسارتی شد.

به هرحال در سال 1383 و همان حوالی اولین فروش اینترنتی خودم را در اینترنت دست و پا شکسته‌ی آنروزها انجام دادم. مشتری‌ها لازم بود شخصا به بانک مراجعه کنند، به شماره حساب اعلامی مبلغی واریز کنند، شماره‌های روی فیش را به ایمیل اعلامی ارسال کنند و بعد از صحت اعتبار واریزشان عملیات محیرالعقول من شروع می‌شد. باید سی‌دی کپی می‌کردم و به اداره پست می‌رفتم و قسم و آیه می‌آوردم که این سی‌دی چیز خلاف عرفی نیست و لطفا بدون شکستنش و اعلام جرم علیه من به دست گیرنده‌ برسانید.

القصه! سودِ حاصل از این فروش که رقم ناچیزی بود حتی هزینه‌ی کرایه‌ی هاست و دامین سایت را هم تأمین نمی‌کرد و سرانجام با دلی اندوهگین سایت ابی‌سانگز که با Html و فرونت پیج ساعت‌ها و ساعت‌ها وقتم را گرفته بود به دلیل عدم شارژ دامین و هاست بسته شد.

با این‌همه عشق من به ابی و صدای بدون خط و خش آن (البته نه صدا و انتخاب ترانه‌ی اینروزهای او) باعث شد طراحی سایت را یاد بگیرم. دستم به قلم برود. طراحی گرافیکی را با دستکاری عکس‌های او یاد گرفتم و نوازندگی و کمی آهنگسازی را بخاطر ترانه‌هایی که او اجرا کرده بود یاد گرفتم. ترانه‌سرایی و شعر گفتن را هم به عشق اینکه شاید یک روزی چیزی از من بخواند دست و پا شکسته و نیاموخته رها کردم.

اگر در زندگی‌ام یکبار عاشق شده باشم، آن عشق نوجوانی من به صدا و ترانه‌های اوست.

عشق یک طرفه‌ی من به ابی گرچه تابحال برای او سودی نداشته است اما زندگی من با عشق نوجوانی‌ام به او معنا پیدا می‌کرد. یکی دو سال پیش فرصتی شد که در استامبول ترکیه به کنسرت ابی بروم و 150 دلار ناقابل که آنموقع در حدود 450 هزارتومان آب خورد و تقریبا یک چهارم حقوق ماهیانه‌ی یک کارمند به حساب می‌آمد را برای دیدن کنسرت بپردازم. پولی که پرداخت کردم را از روی عشق و با کمال میل بابت سال‌ها و سال‌ها استفاده صوتی و تصویری از آثاری که ابی خوانده بود پرداخت کردم… آنهمه شور و حالی که ابی به من بخشیده بود و من حتی نتوانسته بودم در عوض آن یک حلقه سی‌دی یا نوار کاستش را اورجینال خریداری کنم و سودی به او برسانم را به خیال خودم با پرداخت حق دیدن این کنسرت تسویه کردم. امیدوارم هرچه سال‌ها از او و دیگران شنیده‌ام حلال گوش‌هایم باشند. چه آنهایی که ترانه‌ای خواندند و شنیدم و لذت بردم و به کنسرت‌شان نرفتم و پولی از من به دستشان نرسید و چه آنهایی که شالوده‌ی ترانه‌ها را ریخته‌اند و ترانه سازند.

حالا لازم است از تولیدکنندگان پنهان همه‌ی آن ترانه‌های جادویی از آن ترانه‌سازان دست کم اسمی ببرم. از بزرگ اسطوره‌ای ترانه «ایرج جنتی عطایی»، از عزیز مستِ حافظ ترانه «اردلان سرفراز» و از بی‌اعصاب‌ترین‌های ترانه «شهیار قنبری»… و البته آهنگسازان بزرگ و جاودان ایران «حسن شماعی زاده»،«بابک بیات»، «فرید زلاند»، «اسفندیار منفرد زاده» و دیگرانی که اینروزها عشق من به ترانه را جلایی تازه داده‌اند.


پاسخ نهایی: سعید شمیرانی

برچسب‌ها:

61 دیدگاه دربارهٔ «هر وقت که آلبوم تازه ابی منتشر می‌شد»

  1. سلام دوست خوبم من سال ۱۳۷۷ این آلبوم رو با اسم ابی مثل داشتم یادش بخیر
    واسمی هم ازش نداشتم
    فقط یادمه یک کاست سونی آبی رنگ بوود.

  2. سلام دوست عزیز. من شنیده ام که اسم خواننده این آلبوم جهانگیر هست. ولی از صحتش مطمئن نیستم

    1. میلاد رضایی خلیق

      سلام. ممنون. بهرحال سرنخ خوبی بود. جستجو می‌کنم ببینم چی دستگیرم میشه.

  3. میلاد رضایی خلیق

    فرهاد جواهر کلام ترک اول این آلبوم رو با کمی تغییر و جابجایی در شعر با عنوان «شهر آفتاب» قبلا بازخوانی کرده… ظاهرا بعضی‌ها اسم خواننده رو «مایکل» ومنتشر شده در سال 1376 ذکر کردند که بنظر نادرست میاد.

  4. ضمناً اسامی آهنگهای این آلبوم به این ترتیب است:
    1- مسافر
    2- فاصله
    3- با تو میشد
    4- بانوی شرقی
    5- طلسم
    6- نیمه گمشده
    (اینا رو توی یه سایت خوندم)
    آقای رضایی الان که اسمتون رو دیدم یادم اومد که حدود 15 سال پیش من فول آلبوم صوتی ابی و همچنین یه سی.دی تصویری رو از شما خریدم و شما برام پست کردین مشهد. یادش بخیر… 🙂

    1. میلاد رضایی خلیق

      ممنونم حمید جان. اسم آهنگ‌هارو مطابق اون‌چه نوشته بودی تغییر دادم… یادش بخیر از 15 سال پیش تا الان چقدر ارتباطات و ترانه‌بازی عوض شده. مطمئن بودم بالاخره یکی از همون ابی‌لاورهای قدیمی به اینجا سر می‌زنه

  5. منم از همون موقع تا الان دنبال کارهای ابی بودم و هستم و برای خودم یه آرشیو خوب از تمام کارهای صوتی و موزیک ویدئوهای ابی تهیه کردم. اگه دوست داشتی میتونی توی تلگرام بهم پیام بدی. آی.دی تلگرام من hamid62 هست

    1. سلام ، منم یونس چهری هستم از کرمانشاه ، قبل از سال ۷۹ نوارکاست این آلبوم رو داشتم و داخل ماشین گوش دادم و شک نداشتم که خوانندش ابی هستش ولی بعداز بیست سال تونستم این آلبوم رو امشب درسال۹۹ در این سایت دانلود بکنم و خاطراتم واقعا” تازه شد ، شعراش حفظم بود ولی بشدت دنبال صداش بودم که در اینترنت هرچی جستجومیکردم آهنگ نیمه گمشده ی گوگوش را برام نشان میداد و اسمی از ابی نبود ، آلبوم خاص و جالب و مرموزیه که هیچکس با اطمینان نمیدونه خوانندش کیه ولی من به عشق ابی گوشش میدم ، ممنون از شما

      1. میلاد رضایی خلیق

        لطف داری. واقعا آلبوم عجیبیه که کسی ادعای خوندنشو نداره. البته بودن هنرمندانی در دهه 70 که آلبومهای مختلفی ارائه کردن و در همون دوران محو شدن و دیگه اثری ازشون نیست. مثلا آلبوم رنگارنگ در دهه 70 و خوانندگانش به چنین سرنوشتی دچار شدند

        1. یادش بخیر منم آلبوم رنگارنگ رو خریدم عکس خواننده ای توش بود با ریش که شبیه ابی تیپ زده بود و صداش و آهنگش از بقیه نسبتا بهتر بود ،،، ولی کسی که این آلبوم رو خونده اسمش میکائیل بود روزی که بعد از سالها تو فیسبوک اتفاقی به این آلبوم رسیدم و منو به سالها قبل برد و از صاحب صفحه سوال کردم گفت در جوانی این کار رو بیرون داده ولی به دلایلی که نگفت نخواسته تا امروز اسمش لو بره شاید هم میکائیل که خودشو معرفی کرد اسم دومش باشه

          1. میلاد رضایی خلیق

            جالبه که قصد مخفی موندن داره و قصد ادامه همین مسیرو نداره. ممنون از نظر شما. کم کم داره مشخص میشه.

            1. سلام
              نام خواننده مهدی مهرکانی هستش کارگردان سینما
              پیج انیستاگرامشmehdi_mehrkani

              1. میلاد رضایی خلیق

                هیچ چیز مستندی که بتونه صحت این ادعا رو ثابت بکنه وجود نداره و حداقل من بهش برنخوردم.

      2. من هم به اسم ابی خریدم ولی خوب یادمه روش نوشته بود سعید شمیرانی یا شمرانی یا چیزی تو همین مایه ها

      3. سلام یکی از دوستان به من گفته بود اسم خواننده‌اش مومن هست .حالا صحت این اسم اصلا نمیدونم فقط برات ارزوی موفقیت دارم چون خیلی دنبال اهنگ هاش میگشتم

      4. عرض ادب و احترام و تشکر بابت آپلود کردن این آهنگ‌های خاطره انگیز. قطعا باورتون نخواهد شد. من بیست ساله دنبال این آهنگ‌ها بودم. وقتی که اولین آهنگ رو شنیدم… (مسافر) نمیتونستم جلو اشکام رو بگیرم. کاست سونی آبی رنگی داشتم که ناپدید شد و نتونستم پیداش کنم که این آهنگا توش بود. خواهش میکنم بفرمایید چجوری میشه دانلودشون کرد…

      5. من هم به عنوان یکی از طرفداران آقای صدا باید بگم خواننده این شش Track خدمتی که به ابی کرد فرید زلاند نکرد. ایشان خود اسطوره‌ای بود که پشت نام ابی پنهان شد و هرگز معرفی نشد. اگر دقت بفرمایید به شیوه آهنگ‌سازی و تنظیم این آثار متوجه میشید که در سطح بسیار بالایی از لحاظ فنی ساخته شده‌اند. ترانه‌ها بسیار عالی و ماندگار و خواننده نیز فوق‌العاده اجرا کردند. هر جا هستند شاد و سالم باشند. و در آخر نیز باید ارادت خود را به آقای رضایی خلیق از این طریق اعلام میکنم و بابت آپلود چنین گنجینه‌ای ماندگار در تاریخ موسیقی که نه نامی و نه نشانی از خواننده و عوامل تولید آن وجود دارد؛ دست ایشان را میبوسم/.

      6. سلام دوست عزیز دقیقا روزهایی که این آلبوم به دستم رسید یادمه حدود 18 ساله دنبالش میگشتم خیلی خوشحالم که اینجا پیداش کردم خاطرات جوانی زنده شده واقعا ممنونم. امروز که دوباره گوش دادم واقعا تنظیم و موسیقی خوبی داره قشگ یک سر و گردن هارمونی ها و همراهی بالاتر از پرت و پلاهای امروزی هستش. خیلی خیلی ممنونم از به اشتراک گذاشتن این اثر.

      7. اسم خواننده مایکل بوده حدودا سال ۷۶ یا ۷۷ اومده بود فک کنم ۶ تا اهنگ بود’به نظرم همین مایکی که تقلید صدا میکنه باشه

      8. اسم خواننده سعید شمیرانی هست و آلبومش از شرکت ترانه منتشر شده.
        دوستان منفعت طلب در تهران ، این آلبوم رو به اسم ابی به مردم قالب کردن

        1. دمت گرم زدی به هدف،،،حالا ایت سعید شمیرانی با اونیکه فعال سیاسی هست یکی هستن؟د

      9. سلام یک دنیا ممنون به خاطر این آلبوم خیلی دنبالش بودم ، حالا چکار میشه کرد که خود ابی همین شش تا ترک و بخونه ؟!

      10. دختر خالم تو ماشین این آهنگارو میزاشت و یطورایی یاد آهنگای خارجی افتادم اسمشو پرسیدم گفت خوانندش مهدی مهرکانی

        1. میلاد رضایی خلیق

          دوست عزیز با اسم فاطمه، مازیار، نسترن، دریا، ندا و یا هر اسم دیگه‌ای که دارین لازمه چند نکته رو به اطلاعتون برسونم.
          اول اینه موقع ثبت کامنت IP ثبت میشه و برای مدیر سایت قابل رویت هست. بنابراین وقتی با یک آی پی چند کامنت با نام‌های مختلف می‌گذارین و به ظاهر با دیگران و درواقع با خودتون صحبت می‌کنید و حرف خودتون رو با یه اسم دیگه تأئید میکنید چندان جالب نیست!!!
          دوم اینکه مستند یعنی هرچیز قابل استنادی که بتونه صحت چیزی رو ثابت یا رد کنه. بنابراین حرف پسرخاله و دخترخاله و عمه‌زاده و … مستند محسوب نمی‌شن.
          سوم اینکه این کار شما اگر به قصد تبلیغ برای اون فردیه که اسمشو آوردین بدونین که درواقع دارین ضدتبلیغ می‌کنید و آبروی داشته/نداشته‌ی ایشون رو هم بر باد می‌دین.
          اون چیزی که در استوری اینستاگرام ایشون هست و اون صدای ابلهانه‌ای که اول ترانه خواننده! رو یادآوری می‌کنه با فضای کل کار به شدت در تناقضه و از کسی که به موسیقی آشنایی داشته باشه چنین کاری برنمیاد.
          چهارم اینکه این آلبوم حدودسال 1376-1377 منتشر شده و با احتساب اینکه الان سال 1400 هست، بنابراین خواننده اصلی باید سنی در حدود 44 سال داشته باشه که خودش دلیل دیگه‌ای برای رد ادعای شماست.
          پنجم اینکه بنده هم دوست دارم با خواننده اصلی این آهنگها آشنا بشم. بنابراین اگر مدرک مستند، شامل نوار ویدئویی و تصویری از این خواننده یا ترک و قطعه‌ی حتا غیراستودیویی ای دارین که می‌تونین ارائه کنین حتما با من و بقیه منتظران به اشتراک بگذارین

      11. چقدر لذت بردم از خوندن مطلبتون، واقعا زندگی و شوق به موسیقی و هنر در دوران قبل از به وجود اومدن اینترنت و فضای مجازی رو بچه‌های دهه‌ی شصت و قبلشون درک میکنن، من خودم اون موقع‌ها گوش حسابی تیزی داشتم و خواننده‌های کپی‌کار رو سریع تشخیص میدادم و نمی‌دونم چرا اونقدر عصبانی میشدم انگار یکی اعتماد منو به بازی گرفته بود، حالا که دسترسی به اینترنت راحت شده من به شدت دنبال سرچ تمام آهنگای اون دوران هستم ولی ازین آهنگ فیک از ابی چیزی پیدا نکردم، ولی من بیشتر هر چیزی رو بهانه می‌کنم تا یکم از اون خلوص و زیبایی زندگی در دوران بی‌خبری و فرو رفتن در غار تنهاییمو دوباره حس کنم. برای من که اگرچه بچه‌ی آخر دهه شصت بودم ولی انگار روحم متعلق به هزار قرن قبل از تمدن بود، زندگی بدون این تکنولوژی‌ها هزار برابر جذاب‌تر بود و هست. خیلی ازتون ممنونم، امروز با خوندن مطلب شما حالم خیلی خوب شد. دیگه کو اون شوق گذشته واسه یه آهنگ تازه؟ کجاست اون دورهمی‌های قشنگ تا یکی از تو جمع آهنگ جدید خواننده مورد علاقه‌ات رو پلی کنه!!؟ همه چیز حاضر و آماده شده، ولی لطف قبلش رو نداره! آدمیزاد حتی خودشم نمی‌دونه چی میخواد!

        1. میلاد رضایی خلیق

          بله واقعا درسته. ترانه که رسما رو به نابودی رفته و همون اسطوره‌های ترانه‌ی دیروز هم امروزه چیزی برای عرضه ندارند. تنها دلخوشی جستجو درباره‌ی ترانه‌های نشنیده و خوب اون دورانه و هم‌نشینی و رفاقت با کسانی که هم‌سلیقه و هم‌ترانه هستند.

            1. میلاد رضایی خلیق

              دوست بی‌ادب و نانازنینی که بالاتر تحت عنوان فاطمه بهتون پاسخ دادم. به اطلاعتون میرسونم که ازین به بعد کامنت‌های شما با IP شما تائید نخواهند شد. هروقت هویت مستقل پیدا کردین و تونستین به عنوان یک انسان مشخص با یک اسم مشخص کامنت بذارین شاید تجدید نظر کنم. بیشتر بنظر می‌رسه شما دچار بیماری اختلال چند شخصیتی هستین و مدام با شخصیت‌های مختلف خودتون درحال گفتگو هستین. ازونجایی که IP شما مربوط به استان خوزستان هست شماره‌ی تلفن مرتبطی رو براتون پیدا کردم. حتما تماس بگیرید
              تلفن 06133741047, 06133741049, 06133741050, 06133741051, 06133741048

      12. این آلبوم را من برای اولین بار سال 78 شنیدم (البته به نام ابی). صدا که آشکارا ابی نیست تازه ابی 20 سال پیش که جوان تر و پرنفس تر هم بود. ولی هر کسی هست (گذشته از تقلید صدا) آلبوم خوبی است از جمله نکات مثبت می توان به استفاده ی مناسب از گیتار الکتریک در تنظیم اشاره کرد. فکر می کنم فقط به خاطر «تب ابی» آن دوران ایشان و قاسم افشار و عروسی خوانها و هر دوست دیگری که اسم دخترش قمر بود حداکثر تلاش خود را میکرد که صدایش را شبیه ابی کند.

      13. یادش بخیر . خاطرات من هم با این آلبوم دقیقا مثل شماست . چه دورانی بود . یادش بخیر همه چیز رنگ و بو خاص خودشو داشت همه چیز خالص بود نه مثل الان که موسیقی چه ایرونی چه خارجیش دیگه فاقد احساس شدن و فقط بوی پول میدن .
        گذشته از این حرفا ، این آلبوم واقعا قوی کار شده آهنگسازی و تنظیمش از دوران خودش در موزیک پاپ ایرونی جلوتر بود . من خودم عاشق سبک های جز و راک هستم . وقتی این آلبوم اومد زود متوجه شدم ابی نیست اما دلم میخواست ابی باشه دلم میخواست ابی این کارهارو بخونه . این آلبوم رو بیشتر از آلبوم طلوع کن که همزمان بودن گوش میکردم :))
        بعضیها میگفتن قاسم افشاره اما به خاطر اینکه نگیرنش لو نمیده ، اما صداش با قاسم افشار از نظر من خیلی فرق داره و نمیتونه اون باشه .
        به هر حال دمش گرم کار قوی و ماندگاری رو بیرون داده حالا شایدم قصدش کپی نبوده و کاسبهای اون موقع این رو به اسم ابی قالب میکردن . امیدوارم هر جا که هست حالش خوب باشه و تصمیم بگیره دوباره بخونه اگر هم دستش از دنیا کوتاه شده هم خدا رحمتش کنه .
        دم شما آقا میلاد هم گرم که خاطرات مارو زنده کردی .

      14. من هم دقیقا خاطره مشابهی از این آلبوم دارم.
        اتفاقا آلبوم بسیار زیبایی هم هست. اگه با اسم خودش میداد بیرون احتمالا میتونست پله ای برای ترقیش باشه

      15. سلام دوست عزیز اقای رضایی من همه کامنتهای دوستان و شما رو خوندم بله خواننده مذکور همون اقای سعید شمیرانی فعال سیاسی هستن توی پیجشون با گیتار دو کار اجرا کردن که قشنگ واضح مشخص که جنس صدا صدای ایشون هستش

      16. اسم این خواننده سالار هست و هیچ اسم و رسمی در اینترنت از ایشان نیست یه مدت این آلبوم به اسم سالار روی نت بود ولی الان هیچ اثری از این اسم وجود ندارد. شاید خواننده به خواست خودش تمام رد پاشو از این کار پاک کرده

      17. من همون زمان به نام سعید شمیرانی شنیدم. ولی هرچی جستجو زدم چیزی از این نام جز یک فرد که فعال سیاسی هست نیافتم. دوستانی که گفتن مایکل یا میکائیل، به نظرم بد نمیگن و ممکنه همون مایکل که تقلید صدا می کنه باشه. رفتم گوش دادم دیدم ادای ابی رو همینطوری در میاره

      18. من به عنوان یه ابی باز ادعا دارم حدود 25 ساله ابی گوش میدم و تمام ترانه هاش رو با همون نت میخونم .این آلبوم با اسم طلسم به صورت ناشناس در شرق تهران پخش شد که به دروغ میگفتند ابی در آلمان ضبط کرده و یکی از دوستان خالی بند مامیگفت عموی خلبان مرحومم این رو از دست خود ابی هدیه گرفته.در آخر یکی از رازهای ابی اینه که مادری کرجی با زبان مازندرانی و پدری ترک داره

      19. سلام
        من این آلبوم رو سال 81 به نام ابی خریدم از یه مغازه خدمات کامپیوتری که اون موقع بیشترین درامدشون رایت سی دی MP3 و شو ها اونور آبی بود
        ولی مشخص بود ابی نیست طرف ولی قشنگ بود
        جالبه تو سالهای اخیر هر چی تو نت سرچ زدم این آلبوم رو پیدا نکردم دمت گرکم که گذاشتی فقط بگو چجوری میتونم دانلودش کنم؟

      20. مجتبی(ترانه سرا آهنگ ساز)عاااشق ابی

        درود بی پایان بر شما میلاد جان عزیز
        منم سالهاست که دنبال این آلبوم بودم.یادمه سال ۷۹ بود این کاست به دستم رسید به عنوان آلبوم جدید آبی.ولی چون منم شدیدا طرفدار آبی بودم و تمام آهنگ هاشو توکاست هام داشتم همینکه صدای خواننده رو شنیدم فهمیدم ک آبی نیست.یادمه اون موقعه ها ضبط های کنوود چندطبقه تازه اومده بود منم این آلبوم رو با ضبط کنوود گوش میدادم و از کیفیتش حسابی کیف میکردم.اما در هرصورت آهنگ ها بسیار قشنگ و شنیدنی هستن یادمه کلکسیون نوارهامو که همه از آهنگ ای آبی بود رو مجبور شدم بفروشم.این نوارهم داخلش بود.یادش بخیر ممنونم که خاطراتمون رو زنده کردین و خیلی هاهم مثل من شاد شدن.

      21. ایمان کریمی مهر، آمل

        شبکار بودم و ناخودآگاه، با تو میشد سفری داشت به…اصلا نمیدونم چجوری به ذهنم رسید گفتم تا از ذهنم پاک نشده تو گوگل سرچ کنم که رسیدم به سایت شما، خیلی خیلی برام جالب بود خیلی برام بوی نوجوونیم رو تازه میکنه، سرشار از خاطرست برام، واقعا ازتون ممنونم، ای کاش میتونستیم به عقب برگردیم فقط برای یک ساعت یه چند قدم بزنیم توی کوچه پس کوچه های کودکی و نوجوونی و بعد یه ساعت برگردیم

      22. میخاستم کامنت بذارم ولی برخلاف همیشه بیشتر کامنتای دیگرانو اول میخوندم. چه وجه مشترک عجیبی ! امشب یاد این اهنگ افتادم و نت رو زیر و رو کردم نبود که نبود! پیش خودم فک میکردم این البوم مال دهه 80 هس ولی وقتی فهمیدم 76 هس یادم افتاد که فقط 15دسالم بود که این کاست رو خریده بودم و به عشق راک و گیتار برقی گوش میدادم .که بعدها این کاست اب شد رف زمین و گمش کردم.
        امشب خیلی گریه کردم با پیدا کردنش جالب بود که شعر اکثر اهنگا رو حفظ بودم و حتی خط ملودیها رو… چه زود گذشت و چه سخت و چه خوش بودم با این اهنگا منه دهه شصتیه زجر کشیده…
        هزاران بار ممنونم از گذاشتن این اهنگا چون اگه اینکارو نمیکردین جای دیگری نبود

      23. با سلام خدمت دوست عزیزمون که این آلبوم رو آپلود کردی و ما رو هم بردی به دهه هفتاد و هشتاد.. 😔
        فارغ از نام صاحب اثر یه آلبوم راک اند رول کامل و اصلی هستش اینو کسایی که راکباز قدیمی باشن و مث من تو دهه 4 زندگیشون باشن میتونن تایید کنن. تمامی نت ها آکوردها و سولوها و پاساژ ها و بک اوور ها نشان از یه راک اند رول اصیل داره که نشون میده یه تیم قوی پشت این آلبوم بوده و ای کاش که بیشتر می‌شد ازشون بشنویم… امیدوارم خواننده و کل گروه صحیح و سالم باشن.

      24. من یه کاست داشتم تمام این ترانه ها رو در خودش داشت
        ابی نیست ولی یادم رفته خواننده اش کیه
        بهرحال بابت اینکه منو بردی به دوران نوجوانیم ازت خیلی ممنونم
        چقد ذوق کردم بابت این ترانه ها
        راستی تلگرام یه ربات داره که با ویس ترانه سرچ میکنه
        اونجا احتمالا اسم خواننده رو هم بیاره
        بازم اگه پیداش کردم براتون میگم❤️👌🏼

      25. سلام به دوست عزیزم آقا میلاد. میخواستم یه بار دیگه ازت تشکر کنم که این آلبوم زیبا و خاطره انگیز رو اینجا به اشتراک گذاشتی. توی آهنگ “مسافر” یه قسمتش نویز داره. من نتونستم با کیفیت خوبش رو پیدا کنم. میخواستم ببینم نسخه بدون نویزش رو ندارین؟ اگه موجود نیست به من بگین شاید بتونم با نرم افزار نویزش رو بگیرم و برای شما هم بفرستم.

      26. سلام به همگی خسته نباشید خصوصا آقا میلادرضایی واسه گذاشتن این آهنگها چون منم خیلی دونباشون بودم ، ، ولی اسم خانندش همون سعید شمیرانی هستش

      27. باور میکنید بعد از 25 سال امشب به یاد این آلبوم افتادم که سال 77 به اسم ابی در خوابگاه دانشجویی دیده و شنیده بودم و امشب با سرچ گوگل و به دنبال کنجکاوی جهت یافتن خواننده اصلی به این صفحه رسیدم؟

      28. باسلام خدمت دوستان
        بله درسته این البوم از آقای شمیرانی هست اگر چه خیلی ها فکر میکردن ابی این کارهارو خونده من همون ۲۰سال پیش متوجه شدم ابی نیستن چون حجم صدای ایشون همان زمان هم اصلا قابل مقایسه نبودن با صدای ابی

      29. سلام
        ممنونم ازتون من هم این البومو رو نوار کاست سونی آبی رنگ داشتم و به هوای ابی گوش میدادم
        منم از طرفداران ابی و البته داریوش بودم وکلی با این البوم حال میکردم
        کلی خاطراتمو زنده کردین ممنونم
        ولی هیچ ایده ای از اینکه خواننده ش کیه نداشتم
        فقط بعدها بهش میگفتیم ابی فیک
        اون اهنگ نیمه گمشده من گوگوش منو گول زد و به من میگفت خودابی اینو خونده

      30. MohammadHadi Bazmaloon

        ما یه رفیق شفیق داریم چند سالی هی میگفت نیمه گمشده که ابی خونده رو نداری؟
        مام هی میگشتیم پبدا نمیکردیم یواش یواش دیگه سوژه شده بود
        تا اینکه خودش اومد اینجا پیدا کرد و برام فرستاد:D

        بدین وسیله از شما تشکر میکنم که رفیق ما رو به خاطراتش رسوندین

      31. ما روی نوار مکسل سبز داشتیم روش نوشته بودم زیر فانوس واقعا آلبوم فوق العاده ای بود من شاید ۱۵ یا ۱۶ سال داشتم ولی الان دوباره میخوام تو ماشین گوش بدم جالبه که هنوز شعراشو حفظم واقعا اثر فوق العاده و بی نطیری تو مارکت ایران هستش

      32. آقا میلاد بسیار ممنونم که این لطف را در حق ایران بانو و دوستدارانش کردی عزیزانی بمانند شما خود عشقید خود زندگی هستید و وجودتون یه عالمه صفا وصمیمیّت و دوستی و باهم بودن را به ارمغان میاره کاور این آلبوم را با آهنگ مسافر شب داشتم و ممنونم که کاست کامل را که از شرکت معتبر mzm میباشد را گذاشتید . درود بر شما آقا میلاد که خدا خیلی دوستتون داره ماهم دوستت داریم مراقب خودت باش که یکی از گلهای مهربون ومعطر روزگار هستید .صفای قدمت

      نظر خودتان را بگویید. شما چه فکر می‌کنید؟

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *